خانه / اجتماعی / کدام واجب تر است/ خمس با ۱ آیه/زکات با ۲۷آیه / یا انفاق با ۸۴ آیه

کدام واجب تر است/ خمس با ۱ آیه/زکات با ۲۷آیه / یا انفاق با ۸۴ آیه

کدام واجب تر است/ خمس با ۱ آیه/زکات با ۲۷آیه / یا انفاق با ۸۴ آیه

 خمــــــس: (سوره انفال آیه ۴۱)

وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ :آیه ۴۱ سوره انفال (غنائم)

  و بدانید هرگاه غنیمت از چیزی نصیبتان شد. خمس، یعنی یک پنجم آن.

متعلق به خدا و رسول و خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان است.

آیه خمس از زمان امام باقر(ع) به اجرا در آمد.

 زکـــــــــات:

 در رابطه با زکات ۲۷ آیه نازل شده که ۲۶ مورد آن همراه با نماز است.

و ۱ آیه آن که با نماز همراه نیست، ترک کننده زکات را مشرک.

و با تهدید وای بر مشرکان خطاب میکند:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ … وَ وَیْلٌ لِلْمُشْرِکِینَ‌ (فصلت۶)

بگو: من بشری مثل شما هستم؛ که فقط بر من وحی نازل می‌شود … وای بر مشرکان!

الَّذِینَ لاَ یُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَ هُمْ بِالْآخِرَهِ هُمْ کَافِرُونَ‌ (فصلت۷)

کسانیکه که زکات نمی‌پردازند، و آخرت را انکار میکنند!

جمع آوری زکات در زمان پیامبر اکرم (ص) اجرا می شد.

زکات بغیر از مال به جسم و علم نیز اطلاق می شود.

 

زکات جسم روزه گرفتن و زکات علم ، آموختن علم به دیگران است.

 انــــــــــفاق:

در رابطه با اهمیت انفاق همین بس که ۸۴ آیه در باره آن نازل شده.

انفاق تنها راه رسیدن به ثروت بی حد وحصر است.

انفاق شکاف طبقاتی را ا بین می برد و فقر را از جامعه ریشه کن می کند.

تقریباً اکثر ثروتمندان جهان بدون اینکه اطلاعی از این قانون الهی داشته باشند.

به ان عمل کرده و به ثروت بیکران رسیده اند.

 

  آیات انفاق به ۴ گروه تقسیم میشوند.

گروه اول: دستور اکید و حکم به عمل انفاق است.

گروه دوم: کیفیت و نحوه عمل به انفاق است.

گروه سوم:  پاداش ۷۰۰ برابری یا بیشتر، و تجارت بدون کسادی.

گروه چهارم:  تهدید به مرگ زودرس در دنیا و مجازات شدید اُخروی. 

 

گروه اول:  دستور یا حکم به عمل انفاق 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَ بَیْعٌ فِیهِ وَ لاَ خُلَّهٌ وَ لاَ شَفَاعَهٌ وَ

(بقره۲۵۴)  و (سوره ابراهیم ۳۱)

ای کسانیکه ایمان آورده اید از آنچه به شما روزی داده ایم انفاق کنید.

قبل از آنکه بیاید روزی که در آن معامله ای و یا رفیق بازی و یا پارتی بازی نباشد.

 

گروه دوم: کیفیت و نحوه انفاق:

الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لاَ یُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُوا مَنّاً وَ لاَ أَذًى

لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ‌ (بقره۲۶۲)

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، سپس به دنبال انفاقی که کرده‌اند.

منت نمی‌گذارند و آزاری نمی‌رسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است.

و نه ترسی دارند، و نه غمگین می‌شوند.

لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‌ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ‌ (آل عمران۹۲)  

هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر اینکه از آنچه دوست ‌دارید. (در راه خدا) انفاق کنید؛ و آنچه انفاق می‌کنید، خداوند از آن آگاه است.

انفاق خود را با منت و اذیت باطل نکنید:  

 

با منت گذاری و آزار انفاق خود را باطل نکنید. اینکار، مانند کسی است

که دانه را بر روی سنگ صاف کاشته که باد و باران آن را می برد و حاصلی ندارد. (بقره۲۶۳)

 

آیا  دوست دارید باغی از درختان خرما و انگور داشته باشید که از زیر درختان آن، نهرها بگذرد.

و در آن باغ، از هر گونه میوه‌ای وجود داشته باشد، در حالی که به سن پیری رسیدید و فرزندانی کوچک و ضعیف دارید.

(در این هنگام،) گردبادی (کوبنده)، که در آن آتش (سوزانی) است، به آن برخورد کند و شعله‌ور گردد و بسوزد؟!

(این‌ گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را، با ریا و منت و آزار، باطل می‌کنند.)    (بقره۲۶۶)

 

اگر چیزی برای انفاق ندارید زبان خوش که دارید:

قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَهٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَهٍ یَتْبَعُهَا أَذًى …(بقره۲۶۳)

گفتار پسندیده  از بخششی که آزاری به دنبال آن باشد، بهتر است؛

 

بهنگام انفاق مواظب شیطان باشید که شما را از فقر نترساند:

الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ … (بقره۲۶۸)

شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی می‌دهد؛ و به فحشا (و زشتیها) امر می‌کند.

 

 انفاق غنی ترین بذر ثروت:گروه سوم: آیات در رابطه با پاداش و تشویق 

مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَهٍ

مِائَهُ حَبَّهٍ وَ اللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ‌ (بقره۲۶۱)

مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، مانند کسی است که دانه ای را می کارد

و از آن دانه هفت خوشه و در هر خوشه، یکصد دانه روئیده میشود و خداوند برای هر کس بخواهد،

بازهم دو یا چند برابر می‌کند؛ و خدا بسیار داناست. میتوان گفت کتاب قانون توانگری نوشته کشیش مسیحی خانم کاترین پاندر

به زیبائی ترین وجه این آیه را تفسیر کرده است. حتماً این کتاب را بخوانید.

 

بسیاری از ثروتمندان جهان بدون اطلاع از این قانون الهی به آن عمل کرده و به ثروت هنگفتی رسیده اند

منجمله زاکربرگ و همسرش:

ارزش سهام مارک زاکربرگ و همسرش در فیس‌بوک بیش از ۴۵ میلیارد دلار است، این دو تصمیم

گرفته اند  با ۹۹ درصد از سهامشان،یک بنیاد خیریه تاسیس کرده و در آن آموزش افراد در سراسر دنیا،

مبارزه با بیماری‌ها و ایجاد تسهیلات برای ارتباط بیشتر مردم جهان با یکدیگر بوجود آورند.

 

بیل گیتس و همسرش نیز یکی دیگر از این ثروتمندان است که:

تحقیقات از افراد ثروتمند نشان میدهد که آنها بیشترین انفاق را نسبت به سایر مردمان داشته اند.

منجمله بیل گیتس  یکی از ثروتمند ترین، ثروتمندان جهان و مالک شرکت مایکروسافت ،

بیش از ۹۰% از درآمدش را وقف خیریه و افراد نیازمند نموده است.

مؤسسه خیریه بیل و ملیندا گیتس

گیتس تمام منافع حاصل از دو کتاب خود را به موسسات غیرانتفاعی، که استفاده از تکنولوژی

در آموزش و افزایش مهارت‌ها را حمایت می‌کردند اختصاص داده‌است. بشر دوستی در نزد گیتس

از اهمیت بالایی برخوردار است. او و همسرش ملیندا، مؤسسه خیریه‌ای را با سرمایه ۲۸٫۸ میلیارد

دلار ایجاد کرده اند، تا فعالیت‌های بشردوستانه را در زمینه‌های بهداشت جهانی و آموزش حمایت کنند.

گیتس در مصاحبه با تلویزیون ITV اعلام کرده که قصد ندارد ثروت خود را برای سه فرزندش به ارث بگذارد

و ثروت او بعد از مرگش در راه خیریه به ارث گذاشته خواهد شد.

 

کاترین پاندر نویسنده مسیحی کتاب قانون توانگری که :

در دوران کسادی و بحران اقتصادی آمریکا، از فلاکت و بدبختی به کشف قانون توانگری رسیده است.

یک فصل از کتابش را به انفاق اختصاص می دهد و سمینارهای زیادی را در ایالت های مختلف آمریکا برپا

و برای عبور از بحران اقتصادی تلاش میکند.

 

وی قوانین حاکم بر توانگری را مانند قوانین ریاضی، فیزیک قابل اطمینان می داند. قوانینی همچون

کاشتن و درو کردن، دادن و گرفتن،عمل و عکس العمل، عرضه و تقاضا است،

او تاکید میکند که در ازاء هیچ نمیتوان چیزی ستاند.

از این رو، وی مینویسد به هرکسی که برای نجات از فقر و بدبختی بسراغم می آمد.

برایش نسخه انفاق می پیچیدم

و هر چند اصرار می ورزید که چیزی برای انفاق ندارند. در جواب میگفتم ، این تنها راه است.

او میگوید یکی از مراجعین بمن گفت چیزی برای انفاق نداشتم تا اینکه از باغچه خانه ام  گلی چیدم

و برای همسایه ام که مریض بود، بردم. سپس سفره غذا را آراستم و منتظر فرج بودم،

که شخصی مقداری پول آورد و گفت که به شوهر مرحومم بدهکار بوده است.

 

این نویسنده: راه دیگری برای نجات از فقر را، رهائی از بدگمانی عنوان میکند، وی می نویسد:

هر وقت از بازرگانی از وضع کسب وکار می پرسیدم جواب میداد از آسمان طلا می بارد، واقعاً هم برایش طلا می بارید.

 

 

و  مثل کسانی که اموال خود را برای خشنودی خدا، و پرورش روح خود، انفاق می‌کنند، همچون باغی است (بقره۲۶۵).

که در نقطه بلندی باشد، و بارانهای درشت به آن برسد، و میوه خود را دو چندان دهد و خداوند به آنچه انجام می‌دهید، بیناست.

 

  إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَ أَقَامُوا الصَّلاَهَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَ عَلاَنِیَهً یَرْجُونَ تِجَارَهً لَنْ تَبُورَ (فاطر۲۹)

کسانی که کتاب خدا را تلاوت می‌کنند و نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به آنان روزی داده‌ایم

پنهان و آشکار انفاق می‌کنند، به تجارتی که در آن کسادی نیست  دست زده اند. (فاطر۲۹)

 

 

مجازات منکران انفاق:

  گروه چهارم: تهدید به مرگ زودرس ، نابودی اموال  و عذاب الهی در قیامت:

  عذاب قیامت:

وَ لاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ (آل عمران۱۸۰)

کسانی که بخل می‌ورزند، و آنچه را خدا از فضل خویش به آنان داده.

انفاق نمی‌کنند، گمان نکنند این کار به سود آنها است؛ بلکه برای آنها شر است.

بزودی در روز قیامت، آنچه را نسبت به آن بخل ورزیدند، همانند طوقی (آتشین)به گردنشان می‌افکنند.

 

نابودی اموال:

داستان ۳ برادر در سوره قلم آیات ۱۸ تا ۳۲ که پس از مرگ پدر:

تصمیم گرفتند شبانه و به دور از چشم محرومان برای چیدن میوهای باغ اقدام کنند.

اما زمانی که به باغ رسیدند آنرا سوخته دیدند. اول باور نکردند که این باغ آنهاست.

بعد متوجه شدند که درست آمده اند و خداوند بسبب امتناع از انفاق باغ را به خاکستر تبدیل کرده.

 

سرپیچی از انفاق مرگ زودرس را در پی دارد.

هَا أَنْتُمْ هٰؤُلاَءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّمَا یَبْخَلُ

عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ‌ (محمد ۳۸)

آری، شما همان گروهی هستید که برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شوید.

بعضی از شما بخل می‌ورزند؛ و هر کس بخل ورزد، نسبت به خود بخل کرده است.

و خداوند بی‌نیاز است و شما همه نیازمندید؛ و هرگاه سرپیچی کنید.

خداوند گروه دیگری را جای شما می‌آورد پس آنها مانند شما نخواهند بود.

 وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَهِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ(بقره ۱۹۵)

و در راه خدا، انفاق کنید و (با ترک انفاق) خود را به دست خود، به هلاکت نیفکنید.

و نیکی کنید که خداوند، نیکوکاران را دوست می دارد.

 

انفاق بهترین راه رسیدن به ثروت بدون حد و حصر است.

انفاق کاشت پول همچون کاشت برنج و جو و گندم است.

 

درباره mearage

۴ دیدگاه

  1. Hello there! Would you mind if I share your blog with my facebook group? Myrah Brodie Harod

  2. Wow! Thank you! I continually needed to write on my website something like that. Can I implement a portion of your post to my website? Martynne Toddy Jessamine

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

سم زدایی کبد و کبد چرب!

سم زدایی کبد و کبد چرب! زردچوبه مجاری صفراوی را برای بهبود جریان صفرا و پاکسازی کبد محافظت می کند و سلول های کبد را ...

غضروف سازی با مواد غذایی

غضروف سازی با مواد غذایی. یکی از اسیدآمینه‌هایی که در غضروف سازی سریع موثر است اسیدآمینه‌ی لیزین می‌باشد که نقش مهمی در جذب کلسیم، تولید ...

حق الناس مهمترین پیام شب عاشورا

حق الناس مهمترین پیام شب عاشورا: امام حسین ع در شب عاشورا خطاب به یاران فرمودند هر کس حق الناس به گردن دارد برود. امام ...